Beginnersquilt.



Het lijkt wel of half Blogland aan het quilten is geslagen.
Her en der zie ik van die mooie dekens of kussens voorbijkomen.
Stiekem ben ik daar heel erg jaloers op.
Ook de blogmadammen van de Misteria Lane zijn daar straf in.
En al zeker ons Mandarieneke .


In onze buurt werd er niet onmiddellijk een cursus gegeven.
Ik bleef  wat op mijn honger zitten en mijn vingers jeukten...
en jeukten!

Een mens kan blijven wachten.
Dus dacht ik ...
Zo ne simpele quilt?
Zo ene van gewoon wat vierkantjes bij mekaar?
Dat kan toch niet zo moeilijk zijn? 
Ik begin makkelijk en klein.

Dat was al een goed voornemen.
Vond ik zelf.
Klein beginnen.
Want daarin had ik me in het verleden al wel eens serieus mispakt.

Iets simpel.
Niet direct iets met ingewikkelde patronen.
Gewoon eentje met allemaal gelijke vierkantjes.
Moest lukken.
Niet?

En pas op...
gewoon een quilt met de naaimachine.
Geen "echte" quilt.
Zo ver reiken mijn ambities en
vooral mijn geduld 
nu ook weer niet.


Stap 1 : Kies mooie stofjes.
Dat was al heel plezant.

Stap 2 :
Bereken de maat van je dekentje en het aantal nodige vierkantjes.
Ook simpel. Alhoewel... ik heb genoeg overschot voor nog een kussen ook!

Stap 3 :
Knip je vierkantjes.
Hier werd het al wat moeilijker.
Er werd zelfs wat geknoeid.
Ondanks het feit dat ik me zo'n snijmes aanschafte.






Dus na wat geknoei
zag ik op youtube
dat er een groot verschil is tussen een snijmat en een snijmat.
Je hebt er grote en je hebt er ienieminie.
En zo'n laatste heb ik.
Eentje van de Action.
Eentje waarbij het "zelfherstellende" ver zoek is! :-(
En wat het snijmes betreft had ik ook beter niet zo "op mijne frank gezeten"
en me het grote aangeschaft!  't Zal me leren!

Ik ontdekte ook dat er speciale quiltlatten bestaan waarbij het snijden zo geflikt is.
Latten met centimeters en lijnen en hoeken en nog van alles meer.
Tja...die had ik dus ook niet.
Ik moest me behelpen met een gewoon "schoollatteke".

Maar het is gelukt.
De vierkantjes zijn geknipt.
Of gesneden heet dat dan zeker?

Stap 4  : Het "schikken" en combineren kon beginnen.
Er werd wat getwijfeld maar uiteindelijk werd de knoop doorgehakt.




Stap 5

Ik mocht beginnen stikken!
En strijken... dat is iets minder.
Ik haat strijken!
De bedoeling was :een werkje voor zo een beetje tussendoor.
Alsof ik er zo al niet genoeg heb! :-(

Maar de verslaving sloeg toe!
Alle vierkantjes zijn aan mekaar gestikt.


Voilà  zover ben ik nu !
De kleurtjes zijn in het echt wat levendiger maar wat wil je met dat "fantastisch" zomerdaglicht.
Komt fotootjes niet ten goede.




Intussen ontdekte ik heel toevallig Bymiekk dat zij op haar blog
start met een eenvoudige quiltcursus.
Komt dat efkes goed uit.

En Vee,  die ook al zo heftig aan het quilten is geslagen,
tipte me een echte quiltwinkel in Hofstade.
Hoog tijd om daar eens binnen te springen.
Want ik zoek nog mosterdkleurige katoen voor boord en achterkant.
Of steenrood...dat kan ook.
En bamboevulling...


Nu nog even verder werken aan andere lopende projectjes...
Waarom begin ik ook altijd aan zoveel tegelijk?
Ongeduld?









Reacties

  1. oooo kris, hij is zo mooi geworden !!! ik vind de eenvoudige dikwijls zeker zo mooi, want dan kan je beter met de kleuren werken! en Diana van het winkeltje vertelt op haar site dat het fout is om te denken dat een quilt met de hand gemaakt moet worden, dat komt van vroeger, van den tijd dat er geen naaimachien bestond, ondertussen steken we de was ook in het machien hè, dus geen schaamte!!! hij is chique en voor ge het weet is de volgende ook al af!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik had trouwens ook zo'n snijmatje van den action, ik zat er gewoon DOOOOOOOR met mijn rolmes!!! in repels van elkaar gesneden !!!
      nee, dat mes en die mat en die lat waren een investering maar hun geld al dubbel en dik waard!! (behalve als ge dus door speldjes probeert te snijden...dat is wat spijtig...en ik was in den banier een ander gaan halen, want ik dierf dat tegen Diana niet vertellen,lap, nu is dat een verkeerde maat daar...past niet...moet ik toch naar hofstade...)

      Verwijderen
    2. Weet je wat het ergste is? Het is verslavend!!!! ;-)

      Verwijderen
  2. Schoon stofkes en uw eerste quilt is supergoed gelukt. Heel mooi.
    Je mag fier zijn op uw eerste "beginnersquilt".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Zoiets heb ik ooit ook eens gemaakt. met blauwtinten, ja duhhh! ;-)) Misschien moet ik ook eens.....
    Nee eerst maar niet. Het ziet er prachtig uit en ik kan me voorstellen dat het verslavend werkt. Je bent een goede beginner!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er nog niet hé... het moeilijkste moet nog komen!

      Verwijderen
  4. De kleurencombinatie van je stofjes zijn wonderschoon. Dapper van je om zoiets te beginnen. Succes met de voltooiing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel... voor die voltooiing heb ik het meeste schrik!

      Verwijderen
  5. Ha Kris, wat goed van je! Met quilten gestart :-) het is inderdaad zoooo verslavend. De investering van een goede snijmat en rolmes en hard plastic mal is echt een aanrader. Ben zeer benieuwd naar je vorderingen en zeker naar het doorstikken :-D
    Lieve groeten van Katrien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, en de kleuren vind ik echte Onliemietinten. Schattig zo met die egeltjes. Las nog niet eerder over bamboevulling, zo dadelijk maar even Googlen. Weltrusten voor straks.

      Verwijderen
    2. Hier vind je die bamboo....http://www.quiltenhobby.nl/Luna-Bamboo
      De kleuren zijn wel op aanvraag van ons jongste... de onliemiekleuren zitten een beetje in de genen dan! :-) Nu zorgen dat het doorstikken en het ombiezen een succes wordt!

      Verwijderen
  6. Dat mag dan wel een beginnersquilt heten, ik vind een heel project hoor! Mooie kleuren en patronen bij elkaar. Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind dit al een juweel!
    En met van alles starten goh.....waar ken ik dat toch van haha
    Suc6 met je nwe verslaving
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  8. top wat een mooie deken tja ik heb het ook even gedaan maar het afwerken vond ik niet zo leuk. succes maar ik ga wel even bymiek kijken want het kriebelt zoweer ha ha maar jij hebt het ontdekt veel plezier met nog meer werkstukken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed! Ik wilde een poppendekentje maken, maar zelfs dat is mislukt. Dus mijn bewondering is zeer groot!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien moet je deze keer eens bymiekk kijken en rustig aan met haar meedoen. Moet lukken dan!

      Verwijderen
  10. Ben jij een beginner ???? Nou dan heb je wel talent !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. WAUW !!!!! superdepupperschoon !!!
    Keigoed gewerkt sjoeke !!!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Whoe..wat een uitdaging! Bij voorbaat heb ik daar het geduld al niet voor, dus ik vind het dapper dat je uberhaupt eraan begonnen ben.
    En dat je al zo ver gevorderd bent ook. Het is al een echt "dekentje".
    Ik ben benieuwd naar het vervolg. Zowel van het verhaal als de quilt.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jouw volhardendheid valt zeer te prijzen! Ik vind dat je al heel ver bent gekomen. Leuk om je gedachtengangen te lezen, ik herken me er wel in. Die worsteling, wikken en wegen, verkeerd materiaal.
    Aan het begin van je stuk dacht ik al 'maar ByMiek heeft een online cursus voor beginnende quilters!' En gelukkig heb je die gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. WOW, wat goed gedaan! Ik vind het prachtig geworden tot nu toe! Complimenten van de blokkenquiltster zelf, haha, want meer komt er hier ook vaak niet uit de masjien! Heerlijk om te lezen hoe je gewoon begonnen bent, ik vind dit werkelijk de meest pure manier van quilten. Mijn zegen heb je, ga vooral zo door :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beginnersquilt? *Proest* Zo ziet het er tot nu toe niet uit!
    Man-o-man... Als dat biesje lukt en het doorstikken... Dan is menigeen stikjaloers.
    En ik kan het weten; ben het nu al :-)))
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou al was je dan misschien niet helemaal goed voorbereid ik vind het resultaat prachtig!!
    (en knap).
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je mag echt fier zijn op uw quilt, het doorstikken zal ook wel lukken gewoon doen niet twijfelen, en nu maar heel veel stofjes verzamelen of ruilen met iemand.
    gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ruilen met jou? Dan hebben we een excuus om eens af te spreken! ;-)

      Verwijderen
    2. Wij gaan zeker eens een keertje moeten afspreken! heb helaas geen stofjes:( heb wel een nichtje in Mechelen wonen die een winkeltje heeft van stofjes en garen .

      Verwijderen
    3. Ah en welk winkeltje is dat dan?

      Verwijderen
    4. De winkel heet Kris ,Guldenstraat 24 in Mechelen centrum .

      Verwijderen
    5. Groeten van uit het regenachtig Limburg! bi

      Verwijderen
  18. Zo ben ik ook begonnen Kris, met dekens van allemaal vierkantjes aan elkaar. Ik stikte die dekens dan diagonaal helemaal een heleboel keer door, dus alles met de naaimachine. Tegenwoordig doe ik mee met een 10-maanden-quiltcursus, waar we met de hand een quilt aan het maken zijn, van allerlei figuren en verschillende technieken. Veel werk, en het wordt heel erg mooi. Aan het eind van dit jaar zal hij af zijn, want we houden nu even een zomerstop. Echt verslavend hoor Kris, dat quilten.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super meiske
    en wat een mooie kleuren ,zeg, heel erg zonnig.

    Voor een eerste quilt is dit top!
    Zelf ben ik nu al meer dan tien jaar ermee bezig en nog steeds heb ik geen deftige equipment. Geen speciale scharen of messen, geen ondermat, niks.
    De quilt die ik momenteel aan elkaar zet, knip ik zelfs op het gevoel, met het blote oog, geen lat, niets, ik zorg gewoon dat de nieuwe blok uitkomt op een vorige, dat is puur chaos bij momenten, maar daar houd ik van. Het mag wat scheef zijn! Toch?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.