Een mezenbol met een prijskaartje.



Er zijn dit jaar niet zo veel mezen.
Dat heeft alles te maken met de opwarming van de aarde.
Hier en ook hier kan je er over lezen.

Maar ook al waren er weinig mezen, toch kocht ik mezenbollen
in de hoop er enkele naar onze tuin te lokken.
Had ik niet mogen doen!

Zaterdagochtend bij het ontbijt zagen we geen mezen.
Wel 2 eksters druk pikkend aan een mezenbol, die
door hun wild gedoe, op de grond was gedonderd.
Ik dacht nog : "die moet ik seffens terug hangen".
Maar het ging uit mijn hoofd.
Dat...
had ik al helemaal niet mogen doen!

Zaterdagavond bleek Loeba ineens niet zo fit te zijn.
Hij lag stilletjes en heel erg hard geeuwend in de tuin.
Een hond die geeuwt is ziek.
Misselijk.
Het werd alsmaar erger.
De echtgenoot maakt zich niet zo snel druk.
Die wuifde het nog even weg.
Hij is ook niet het hondenmens hier thuis.
Dat ben ik.
De honden zijn er omdat ik er graag wil.
Bezorgdheid vindt hij snel overdreven.

Maar naarmate Loeba meer en meer begon te hijgen
en duidelijk heel ongemakkelijk was,
nam de ongerustheid toe.
Ook bij de echtgenoot.
Alhoewel hij dat niet direct wil toegeven.

Gelukkig was de dierenarts van wacht de onze.
Toch nog een beetje geluk.
Ik mocht meteen komen.
En toen ging de steen aan het rollen.
Foto's gemaakt waarop  "rare" dingen te zien waren.
Telefoontjes naar de dierenkliniek.
Overleggen.

Intussen begon ik al aan de mezenbol te denken.
Zou het?
Braakmiddel gegeven.
Het bewijs was er : allemaal graantjes.



Met wel wat medicatie en pijnstillers in zijn lijf,
trok ik met een doodzieke hond huiswaarts.
Zondag zou ik even melden hoe het met Loeba ging.
Het werd een nachtje waken bij de hond
zonder al te veel slaap








Ongelooflijk zielig en ziek was Loeba.
's Ochtends was het niks beter.
Dus doorverwijzing naar de dierenkliniek.
De dierenarts daar was heel ongerust over zijn pancreaswaarden.
Zo'n vette mezenbol kan pancreatitis veroorzaken
en dat kan zelfs dodelijk zijn.
Dus moest hij blijven.


En sinds vanavond is hij weer thuis.
Hij eet weer en drinkt ook.
Maar helemaal goed is hij nog niet.
Nog heel stillekes ligt hij in de zetel.





Het is hier toch al wel wat geweest.
Eerst de echtgenoot, toen mijn voet
Nu Loeba.
Het mag nu echt wel stoppen!


En aan alle hondenmensen, wees gewaarschuwd!
Mezenbollen zijn verschrikkelijk ongezond voor honden.
Hier in de tuin komen ze in ieder geval niet meer.
Het prijskaartje was hoog en bijna te hoog.




Reacties

  1. oh oh wat kan een hond toch bedenken om op te eten. Ik hoop dat hij gauw weer de oude is

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jemig zeg... dat moet je ook maar net weten. Wat naar voor Loeba en voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ongeluk komt in drievoud, dus het is nu klaar! Wat een pech zeg, maar gelukkig kan Loeba het 'navertellen".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bovendien lusten de mezen ze niet eens meer. Hier eten de mezen van alles van de voedertafel, maar aan de mezenbollen raken ze niet.
    Gelukkig dat het goed gekomen is met Loeba. Arm beesteke!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach arme Loeba, arme jullie. Wat een schrik en wat een zielig hondje. Met jullie hoop ik dat het nu klaar is bij jullie. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb zo een hekel aan zieke hondjes. Ik hoop dat hij gauw weer beter is. Dank voor de waarschuwing want die van mijn, piepklein hondje, heeft weleens een restje gegeten en ik was boos maar niet bang. Nu dus goed opletten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O wat erg en wat zielig voor Loeba en schrikken voor jullie :( Ik wist het ook niet en onze Sjors stopt alles in zijn mond :( voordat je er erg in hebt. Ikmhoop dat Louba snel weer beter is en zich ook beter voelt :)
    Bedankt voor je waarschuwing, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goed om weten!!mn hond hangt hier ook altijd te snuffelen onder de mezebollen,als ze op zijn komen ook geen nieuwe meer!!mn vorige hond was blind door suikerziekte(kreeg spuitjes door mij),ik had eens een stuk cake op de voederplank van de vogels gelegd(hoog),hij kon niet zien en had het toch kunnen bemachtigen!!...kerels,hee die hondjes!dat je hond maar snel beter is.groeten debora

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh jeetje wat vreselijk schrikken zeg. Heel veel beterschap nog voor het hondenkind!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik ga ze nu nog in de hommeltuin hangen daar komen de doggies niet!
    Dikke betermaakknuffel
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach arme Loeba!!!
    Het is wat daar bij jullie!
    Maar bedankt voor de waarschuwing want onze Kygo eet echt alles :-(
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gaat het al een beetje beter met het kameraadje van mijn nieuwe "vriendje" ?
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ocharme die Loeba! En ook voor jullie, toch wel effe wat bange momenten hè! Hopelijk gaat vanaf nu de zon weer schijnen tenhuize van Onliemie!
    liefs,
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oh nee. Hopelijk is die dikke vriend van jullie snel weer beter x

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amai, dat waren echt weer geen leuke dagen voor jullie. Gelukkig komt ie er wel door, al ziet hij er nog heel zieligjes uit. Veel beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het zit jullie niet mee en jullie Loeba zeker niet. Vetbollen, nooit gedacht dat die schadelijk voor een hond konden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoe gaat het ondertussen? Je moet wel heel ongerust geweest zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Veel beterschap voor Loeba. Gelukkig is het goed afgelopen. Ja, een heftige periode voor jullie. Ik hoop een volgende keer alleen positief nieuws te lezen.
    Dikke knuffel,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh mijn hemel wat erg ,wist helemaal niet dat het zoveel kwaad kon .sterkte met de zieke ,en ja nu stopppen hoor met al die narigheid,nu weer leuke dingen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een schrik en wat een drama! Dat heeft er vast flink ingehakt bij jou en Loebna. Sterkte nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bah dat is schrikken. Hopelijk knapt hij snel op!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh wat een schrik, gelukkig is het goed afgelopen. Onze hond zou het ws ook gedaan hebben, ik heb de mezenballen sinds dit jaar in een speciale houder van de vogelbescherming. Daar kunnen ze niet zo makkelijk uit. Ze worden nu ook veel beter door de vogels gegeten

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh nee, arme Loeba!
    Bedankt voor de waarschuwing trouwens, op dit moment hebben we geen mezenbollen in huis, maar wel twee honden waarvan één van de twee dit inderdaad zonder fout zou binnen schrokken. Ik ga ze dus zeker ook niet in huis halen!
    Hopelijk is alles ondertussen terug helemaal in orde, je twee viervoeters zijn zo lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oooh, schrikken zeg, wat naar maar gelukkig gaat het nu weer beter en zijn door je bericht veel mensen gewaarschuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja de uitleg over de col staat op m'n blog wou ik nog zeggen.

      Verwijderen
  25. 'k Mag er niet aan denken... Hoe gaat het nu met Loeba?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Intussen is hij helemaal beter en terug of nog even dom. Ik moet hem in het oog houden want hij zou alweer alles opeten wat voor zijn neus komt. :-(

      Verwijderen
  26. Toch maar weer zelf kopjes vullen!
    Dat was het eerste jaar toch een succes?
    Bedankt voor de waarschuwing, hier zeker geen meesbollen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.