Mins Game




Dat we heel veel "brol" in huis hebben, kan niemand ontkennen.
Overal hoor je over "minimaliseren".
Maria Kondo is alom bekend.
Er wordt wel wat lacherig om gedaan.

Je moet je, volgens haar,
bij elk ding,
de vraag stellen:
"Word ik hier nu blij van?"
En indien niet,
huppekee ...weg met het ding.
Tja... ;-)

Ook bij haar las ik er over.
Over de mins game.
En toen ik de trailer zag van Minimalism documentaire
vroeg ik me af
"Waar zijn we in godsnaam mee bezig?"
Echt!
Waanzin!

Lilith trok me over de streep
(ook oudste maar daarover later meer...)
en enkele dagen geleden begon ik met
the mins game.

30 dagen lang elke dag spullen wegdoen die je niet nodig hebt.
Dag 1 : één ding.
Dag 2 : twee dingen... enz.

De echtgenoot doet mee.
We spelen wel een beetje vals.
We werken wat voorop.
In het weekend kieperen we ineens voor een hele week
brol de deur uit.

En we doen niet dubbel.
Dat zou voor week 1 al samen 56 stuks zijn.
Schrikwekkend veel is dat!
Dus hebben we voorlopig 1 gemeenschappelijk lijstje.

De echtgenoot heeft het er veel moeilijker mee dan ik.
Zo stonden er al 9 jaar (NEGEN!) een stapel planken
in onze garage
(schapkes van onze vroegere berging)
voor
wie weet
als de kinderen OOIT...

Die OOIT is nog steeds niet gekomen.
Zelfs niet na 9 jaar!
Maar ge kunt niet geloven wat voor een pleidooi ik heb moeten houden om
die planken naar het containerpark te brengen!
(ik hoop dat volgende week niet ineens die OOIT bij één van de kinderen komt.
Ge zult dat zien hé!
Hij doet me dood! )


Volgens ons oudste kunnen wij makkelijk een heel jaar doorgaan.
Met al de brol die wij bijhouden.
Misschien heeft ze wel gelijk.
Dus we doen flink verder.



Straks rij ik naar de 't Spit, onze kringloopwinkel.
Het resultaat van ons weekend "mingamen" wegbrengen.
En neen,
IK GA ER NIET NAAR BINNEN!

Dat is te verleidelijk!
Immers ...
Ter plekke denk je daar :
"Wie doet dit nu weg?
En voor zo weinig geld!
Supertof is dat !
Dat neem ik mee!"

Maar als je thuis komt...
is dat eigenlijk al zo tof niet meer.
En bovendien
had je het helemaal niet nodig,
en eigenlijk heb je ook geen plek
voor dat ding.
Je stouwt je huis alleen maar terug vol.
Dus NEEN,
we doen het niet!
We gaan NIET naar binnen.
Ik weet het :
dat gaat moeilijk zijn!
Maar het zal me lukken!

We spelen the min game!
En ik ben nu eenmaal een winner!
Dit spel ga ik winnen!
Ik wil die 30 dagen halen!

En als je dit zo ziet...
Ook week 2 hebben we al gehaald!



Dan ben ik er al bijna...
Aan dag 30!



En ik heb nog wat kasten te gaan,
en kleding,
en boeken...
Het gaat me op mijn kousenvoeten lukken!


Over eventuele spijt, die later alsnog zou kunnen komen?
Daarover gaan we het nooit hebben!
Het zal niet opwegen tegen mijn opgeruimde huis!
Al een beetje jaloers?
:-)




Reacties

  1. Oei, je bent goed bezig!!!
    Ik ben daar niet zo goed in, dingen wegdoen, meestal haal ik dingen binnen :-(
    Ik laat dit mijn man maar niet lezen ;-), die heeft wat minder moeite met spullen wegdoen.
    Succes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw !
    Ik beken...
    Ik ben meer van het 'dat kan ik nog gebruiken type' hahahahaha
    Keiflink bezig schatske !!!!
    Maar NIET binnengaan in 't Spit ???? Dat is veel moeilijker dan veel wegdoen denk ik....
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh ja, nog een goede tip : doe de deur van de craftroom vast ! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh het gaat al een beetje kriebelen maar dan wil ik wel gelijk een container op het pad waar ik zo alles in kan kiepen...
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Opruimen is heerlijk. Ik ben maar eens begonnen met het verkopen van wat mooie spullen op Marktplaats (en heb al bijna 300 euro verdiend).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik schreef laatst ook een blog over haar. En ik had besloten dat er nog niets weg hoefde! Maar ik ben trots op jou misschien dat ik toch......XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stikjaloers ben ik! Want... ik kan het niet - echt NIET. Ik heb telkens vreselijk hartzeer bij het weggooien. Ik hou gewoon alles bij. Dat leidt tot stevige ruzies met de echtgenoot. Hij is wel een weggooier. Dus ... samen met hem aan zo'n lijst beginnen? Ik dacht het niet! Ik ben nieit zeker dat mijn huwelijk dit overleeft;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe mij geen wroeging krijgen hé! Misschien komt mijn hartzeer te laat! :-(

      Verwijderen
  8. ha ha tja ik wil ook wel es wat ontrommelen en dat lukt aardig maar soms.......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed bezig :) en als het jullie een goed gevoel geeft is het prima.
    Door onze verhuizing hebben wij al het een en ander weggedaan :)
    Groetjes en succes met het spel, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haa geweldig!! Binnenkort ga ik een tante helpen, die van een grote boerderij gaat verhuizen naar een (nog steeds ruime) woning.. Héérlijk lijkt me dat, haar helpen minimaliseren, zij kan het echt niet! Thuis vind ik het ook fijn om te doen, al blijven sommige dingen wat lastig (die planken, ik kan me heel goed voorstellen dat die niet weg mochten, haha!) Ik heb bewondering voor jullie!! Keep on going!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, goede planken weg doen, daar hoef je bij mijn man niet mee aan te komen, alhoewel hij verleden najaar de grote garage hier geweldig heeft opgeruimd. Er is toen veel weggedaan. Wij hebben natuurlijk twee huizen waar we om en om verblijven. Het grappige is dat ik bij aankomst en bij vertrek van een huis een opruimronde doe en dat werkt goed. Hier ben ik voorlopig tevreden mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed bezig!Ik doe het al heel lang, het geeft een aangenaam gevoel, blijven volhouden. Ik maak drie hoopjes: één dit wil ik houden, twee dit mag weg, rdrie twijfel geval en krijgt een week bedenktijd en dan hupsakee weg die handel
    gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nog een goeie tip... een twijfelhoopje met bedenktijd! Maar dat ga ik aan de echtgenoot niet verklappen. Die twijfelhoopjes van hem gaan NOOIT de Kringloop halen! ;-)

      Verwijderen
  13. Ik heb dat ook bij Lilith gelezen, en ik was geneigd om het ook te proberen, maar dat zijn wel héél veel spullen die weg moeten hé. Zo veel houd ik niet bij (euhm, allé, ja, waarschijnlijk wel :-) ). Maar ik was ook bij the minimalists gaan lezen en die mens had in totaal 288 dingen. Eerlijk: ik vrees als ik gewoon alles in mijn keukenschuiven tel dat ik daaraan al kom... Of alle stukken speelgoed. Misschien ga ik het toch doen. de mins game. Zo'n twijfelbakje vind ik ook wel een goed idee. (hier een artikel over alles dat we bijhouden 'just in case': http://www.theminimalists.com/jic/ Misschien moet "de echtgenoot" dat eens lezen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Owwww... wat knap!
    Ik ben officieel jaloers.
    Maar ga het niet overdrijven hè? Het moet wel gezellig jullie thuis blijven, niet zo'n steriel huis :-)))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hahahahaha ik las mee bij Lilith, was ook getriggerd, maar koppelde er vrolijk geen actie aan. Ik nam me wel voor om eens erg rigoreus de inhoud van mijn zolder en enkele kasten aan te pakken (die kasten: check!) maar ik hoef dat niet te tellen, dat komt wel goed.
    En als het niet goed komt, dan doe ik een keer met je mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed bezig! Ik heb ooit 100 dagen achter elkaar elke dag 1 ding weggedaan. Ik ben dol op spullen, maar soms een beetje ballast wegdoen is ook wel fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hahaha, heel herkenbaar, vooral dat wegbrengen naar de kringloop en met zeer veel moeite niet naar binnen gaan... Ik heb heel veel weggedaan, maar er kan nog meer weg, maar... ik vergeet dat ontspullen soms zomaar ineens spontaan... als ik iets heel leuks, onnodigs zie... wat ik dan toch koop, is zo leuk... oh, wij mensen zitten raar in elkaar ;) Maar ik kan me wel veel beter beheersen dan eerder, want inderdaad, overdaad schaadt! Ik bedenk tegenwoordig veel beter of ik het nodig heb en waarom dan en of ik het wel echt ga gebruiken. Maar zoals ik al zei, soms sluipt er wel eens iets onnodigs leuks het huis in... Succes met je min game!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het zit in de lucht denk ik, ben vorige week begonnen met ruimen. Maar hier hetzelfde, je bewaard iets jarenlang en wanneer je het wegdoet komt er een van de kinderen vragen..............mam jij had toch..... :-((

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja ik doe hier ook af en toe een poging ,ben er niet zo goed in ,maar gister weer een en ander weggedaan dus jippie zou het eens gaan lukken

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.