Amaai oftewel tjongejonge




Amaai...
Tjongejonge
Het was me weer wat de laatste weken.

Gisteren startten de
Is het goed dat ik wat later start?
In augustus of zo?
Dat lijkt me, in mijn geval, haalbaarder.
Ik zou nog heel even wat willen klagen.
 ;-)

We hadden een kerstvakantie 
van bang afwachten 
na een afwijkende mammografie.
Het bleek gelukkig loos alarm te zijn.
Uiteraard heel erg blij hierom
maar tegelijk wel niet genoten van de vrije vakantiedagen.
Vakantiedagen waar ik heel erg aan toe was.
Niet alleen ik, zeker ook de echtgenoot.
Een beetje een "verlamdvanschrikvakantie" werd het.
Opgeladen batterijen?
Niet!

Net bekomen van deze schrik,
begaf onze verwarming het.
Ja! Echt!
Dat het in deze tijd nog
meer dan een week kan duren vooraleer iemand die kan herstellen,
is ondenkbaar.
Doch  bij ons was dat het geval.

Maar nu is ze weer  gemaakt!
Mijnheer nummero Vier is hierin vlotjes geslaagd!
Vanaf vandaag hoeven we niet meer bij de kachel te kruipen.
Ons huis is weer lekker warm
en
douchen kan ook weer gewoon thuis.

Wat een luxe toch.
We vinden dat allemaal zo vanzelfsprekend maar
je beseft het pas wanneer je het moet missen.
.
Gisteren was de laatste les fotografie van module één.
De evaluatieles!
En dat was helemaal "amaaitjongejonge"!

We werden overdonderd door negatieve kritiek van de lesgever.
Hij leek heel erg ontgoocheld.
We hadden ons te letterlijk aan zijn opdrachten gehouden.
Er was steeds net iets dat ontbrak.
Ok ,we hadden foto's met reflectie,
we hadden portretten, en foto's met vlakken en lijnen
We toonden dat we wisten wat werken is met lange sluitertijd,
groot en klein diafragma,
iso x en iso y.

Maar...
de resultaten waren te gewoontjes.
Veel te braaf.
Zo van 13 in een dozijn.
Het ontbrak hem steeds net aan dat tikkeltje meer.
Pffff.

Module één,  hé man!
In september wist ik nauwelijks het "aanuit-knopje" staan.
Intussen sta ik toch al wel een klein stapje verder.
(vind ik)

We zaten er allemaal wat stilletjes en wat verongelijkt bij.
Ook niet helemaal content over zijn manier van lesgeven.
Hier en daar werd daar ook wel over gemompeld,
maar niemand die dat luidop durfde zeggen.
Dat we toch wel wat onze plan hadden moeten trekken
bij het uitvoeren van de opdrachten.
Dat het veel gissen en missen was geweest.
En heel erg onduidelijk wat de verwachtingen waren.
Hierover werd stomweg gezwegen

Na een koud huis
ook daar nog een koude douche.

Op naar module 2 dan maar zeker?
En op zoek naar net dat tikkeltje meer!
Ik ben benieuwd hoeveel cursisten nog opnieuw zullen inschrijven.
:-)









En wat ons minimeneerke betreft : die maakt het uitstekend.
Kijk,
ik ben toch ook wel een beetje stout geweest!
:-)









Reacties

  1. Dat is schrikken he, ik heb het in 2013 gehad, ook met de schrik vrij gekomen!
    Super dankbaar :)
    Tja zonder verwarming kun je niet meer, zo vanzelf sprekend.
    Je staat raar te kijken als een leraar tegen je zegt dat het niet is wat hij wilde, heel raar.
    Toch een communicatie probleem misschien ?
    Ik moet zeggen, ik vind je foto’s heel mooi. Van de foto’s die ik maak, vind ik er zelf ook maar een paar uitspringen. Ik hoop dat je doorzet met de cursus, wie weet krijg je wel een andere leraar en anders bespreken zou ik zeggen ;) Ik ben super blij voor je dat je geen ziekenhuis traject in hoeft, dikke kus.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een heel groot communicatieprobleem. Maar dat weten we nu voor de volgende keer.

      Verwijderen
  2. Heftig met gelukkig een goede uitslag. De rest is op te lossen, niet te lang in blijven hangen is mijnbadvies en gewoon doorgaan. Ik vind je fotos prachtig! Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach, dat wachten en niets kunnen doen. Fantastisch dat er niets ernstigs is!!
    Een aantal dagen zonder verwarming en warm water in de winter is mij een paar jaar geleden zo enorm tegengevallen.
    Opbouwende kritiek, daar kun je iets mee. Dit is geen goede, motiverende docent!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjonge wat een zorgen en pech...gelukkig allen met een goed einde!
    En dat fotograferen: ik vind je foto's prachtig!!!
    Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je mooiste foto vind ik toch die poezelige knuistjes. Tsja, dat tikkeltje meer in de fotografie, daar ben ik ook eeuwig naar op zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel veel kijken en toffe ideetjes stelen van meer ervaren fotografen en dan daarop verder bouwen. Altijd maar bijleren. Ik vind jouw foto's toch wel heel mooi hoor.

      Verwijderen
  6. Klaag jij maar lekker tegen ons, dat lucht op en je hebt gelijk!
    Je foto's vind ik mooi, en misschien had die leraar een heel slechte dag?
    Trek het je niet aan!
    Wat een vertederende foto, van die kleine handjes, op het einde...
    Gelukkig heb je zo'n minimeneerke om weer blij van te worden.
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom op mijn blog. Lief dat je een reactie achterlaat. Zo leer ik jouw blog ook weer kennen.

      Verwijderen
  7. En nog vergeten te zeggen: Ben superblij voor jou, dat de uitslag uiteindelijk positief was (van de mammografie)!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geluk, Kris, die uitslag. Blij voor je. En die foto van je kleinzoon laat zien dat je leraar ongelijk heeft!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het minimeneerke mag niet helemaal in beeld van zijn mama en papa. Dus gaat ie in "stukjes" verschijnen! ;-)

      Verwijderen
  9. Dat is schrikken, heb ik ook pas gehad en ook loos alarm, blij toe. Net toen het zo koud was een koud huis, vreselijk hoor, maar je zit er nu weer warmpjes bij, gelukkig.
    Je hebt zulke mooie foto's gemaakt, vooral de close-up van het minimeneerke is zo schattig. Voor mij ben je top! ♥♥♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, jij hebt echt een heftige periode achter de rug zeg! Lieve help. Gelukkig werd de verwarming gerepareerd en bleek dat ander loos alarm, pffft. Met die foto's komt het vast ook goed. Anders bedenk je maar dat ze in ieder geval beter dan die van mij zijn want ik ben echt een hele slechte fotograaf ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Haha, tante, ik zou zeggen: welkom in een echte kunstopleiding. Dat hoort erbij, hoor, alles afbreken, maar doen ze om je zelfkritisch te maken je wordt er echt wel beter van, al is het niet leuk. Ik zal zeggen: na tussentijdse evaluaties bij ontwerpen in mijn architectuuropleiding waren er véél tranen te zien altijd. Paper Boats (net afgestudeerd als fotografe) heeft er toevallig net een heel mooie blogpost over gemaakt: https://www.paperboats.nl/persoonlijk/for-everyone-in-doubt-especially-for-myself/.
    Dus vooral voortdoen hé. Niet stoppen!

    De rest is wel echt amaiamaiamai. Kan me voorstellen dat dat zo echt geen vakantie was, en dat nu de ontlading (en ook vermoeidheid daarvan) groot is. En dan nog in de kou zitten ook! Chance dat jullie een kachel hebben.

    Oh, en ik moet ook altijd heel creatief zijn om de kindjes onherkenbaar op de blog te brengen: ook een goede oefening hé!

    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat schrikken maar gelukkig een goede uitslag. Bah wat een nare fotomeneer. Ik vind je foto's prachtig maar als je zelf ook "minder gewoon" zou willen hoorde ik bij mijn schilderworkshopje een goeie: meer durven. Misschien eens iets doen wat je normaal niet zou doen. Op je buik op de grond gaan liggen en van daaruit een foto maken? Ik roep maar wat hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, dat zei mijn fotojuf jaren geleden ook: Fysiek fotograferen: op de buik gaan liggen, door de knieën gaan, op een stoel gaan staan... (ik ben toen veel op mijn buik gaan liggen, zo midden in het station en al :-) )

      Verwijderen
    2. Nu op mijn buik heb ik al vaak gelegen dus daar zal het niet aan liggen. Of ik dat nu in een station zou durven in mijn eentje? Ik ben niet zeker. :-)
      Liesbeth, dankjewel naar de link naar dat blog. Ik ga nu om te beginnen heel veel fotografen op internet afschuimen om zo te leren wat "durven" is.

      Verwijderen
  13. Een foute uitslag die niet fout was zoals bleek uit de biopsie heb ik een anderhalf aar geleden gehad. Heel gek heb ik nauwelijks zenuwen gehad, maar genezen van de biopsie vond ik juist heel zwaar tegenvallen. Voordat de kleine wondjes dichtwaren en de blauwe plekken was ik maanden verder.
    Misschien toch hopen op een andere docent komende module?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei,tot een biopsie is het bij mij gelukkig niet moeten komen. Daar had ik ook ontzettend bang om. Jij hebt dan toch ook geluk gehad. En nee, geen andere docent. Dat staat al vast! :-(

      Verwijderen
  14. Een goeie engelbewaarder heb je in ieder geval. En voor mij zijn de foto's schitterend. Hopelijk valt module 2 beter mee wat betreft de docent of is hij het terug?
    Veel geluk met het fotograferen en met alles eigenlijk.
    Knuffel en X

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gelukkig dat het loos alarm was, dat zijn geen fijne dingen om onzeker over te zijn. Ik ben natuurlijk helemaal niet bij met blogs lezen, maar ik had al wel ergens iets opgevangen over een fotografie cursus. Ik vind het prachtige resultaten hoor! Zo’n leraar kan het wel maken of verprutsen, dat hoeft echt niet altijd aan de cursisten te liggen. Ik ben ook net begonnen met een fotografiecursus, les 1 gehad, ik heb een poging gedaan om een spannende foto te maken van mijn groene kliko, haha, leuk opdracht! Hoefde niet perse de kliko te zijn, maar iets dat je normaal niet op de foto zou zetten. De kliko dus ;) Maar we hebben of of opdrachten, dus 1 opdracht maken we allemaal, dan moet je nog een opdracht doen waarbij je mag kiezen uit 2 opdrachten. Ben er nog niet over uit of het de kliko wordt, die ander is een robotdino voor een landschap, wel leuker om te laten zien dan een kliko. Succes met module 2!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn tenminste duidelijke opdrachten. Iets doen wat je normaal niet zou doen. Zoiets had hij ook verwacht maar omdat het examenopdrachten waren dachten wij dat we het technische moesten laten zien. Stom misverstand eigenlijk. Lijkt me heel leuk die kliko. Daar kan je vast iets heel tof mee. Passeert het een keertje op je blog? Ik ben nl. nogal nieuwsgierig.;-)

      Verwijderen
  16. Uw foto's vind ik nochtans schoon, strenge leraar zeker ?
    Toch ook goed nieuws gekregen maar ik kan me inbeelden dat het lang duurt eer je een
    antwoord krijgt.
    We hebben toch al een glimp opgevangen van "meneerke".

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh lieverd zeg, ik kan me voorstellen dat dat schrikken was! En dat je dat niet onmiddellijk vergeet. Gelukkig maar dat er niets aan de hand is x
    Over die klaagdagen; ik moet eerlijk zijn dat ik die dingen maar zwans vind. Voor mij gaat het erom elke dag zo positief mogelijk in het leven te staan, daar heb ik helemaal geen 30 speciale dagen voor nodig, ik probeer dat iedere keer weer opnieuw. Vaak lukt me dat, maar soms moet het ook eens uit mijn systeem. Ik denk dat het beter is om af en toe te klagen dan alles op te kroppen en een verzuurd mens te worden. Neh. Maar wellicht vat ik de hele opzet niet #schaterlach #zalmeworstwezen

    Ik ben hier weer goed op dreef met een mini roman te schrijven ;). Je fotografie, vrouw, ik wenste dat ik de ballen had om me daar eens te goei op te gooien. Grote bewondering voor jou dus, dat je met de knoppekes werkt. Ik vind alvast dat er mooie dingen uit voort komen. En eens het hele communicatieding met de leerkracht opgelost is, vermoed ik dat er nog véél schoons uit zal volgen. Ik startte zo onlangs terug op de muziekschool en kreeg daar ook een bak kritiek over me heen - seriously, ik was er even niet goed van. Maar hé, van kritiek ga je nieuwe wegen zoeken en groeien. Zo zo zo benieuwd naar jouw groei x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien heb ik wel te veel ballen en smijt ik me te veel en wordt er daardoor niks echt goed. Misschien moet ik eens keuzes leren maken. Maar ik wil gewoon alles doen. Tja, een niet te stuiten sportkotster zeker. ;-) Probeer dat nog maar eens te veranderen.

      Verwijderen
    2. Iedereen zit anders ineen, misschien heb jij wel veel ballen nodig. Een lijf dat wat rebels is helpt mij selecteren dus nu zijn het 'maar' twee en een halve bal hobby meer #schaterlach. Ik vind het alvast boeiend te zien waar je niet-keuzes je brengen x

      Verwijderen
  18. Gelukkig dat er niks ernstigs was maar die spanning hè eer je dat weet.
    Je maakt al hele mooie foto’s en je bent er om te leren toch ?
    Lekkere knuisjes van jullie minimeneerke, goed in beeld gebracht hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oei Kris, dat moeten enerverende dagen geweest zijn... Superblij voor jou dat het loos alarm was!
    Ik vind jouw foto's dik o.k.. Een enthousiaste docent maakt het natuurlijk veel leuker, daar mag ik absoluut niet over klagen.
    Wij hadden in onze opleiding een tussentijdse evaluatie met een extern jurylid. Een opmerking van hem over mijn werk? "Nog te braaf en proberen wat meer buiten de lijntjes te kleuren" ;). Blijkt dat mijn omgeving mij direct herkent in deze opmerking :D! Ik doe gewoon voort zoals ik bezig ben én ga proberen eens buiten de lijntjes te kleuren.
    Zeker verder doen met module 2 en vooral doen wat je graag doet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog vergeten te zeggen: ik vind je foto's in ieder geval mooi!

      Verwijderen
    2. Ja dat buiten de lijntjes kleuren ga ik ook proberen te leren.;-)

      Verwijderen
  20. Pfff... Super blij dat je een positieve uitslag hebt gekregen! Maar ik herken dat verlamde gevoel.... Da’s niet leuk...
    Enneh... als je het leuk vindt; lekker doorgaan met die volgende module. Ik zie je vooruit gaan. Misschien een keer een ‘out of the box’ foto maken van die zeurende leraar; dat zal ‘m leren!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Fijn dat je mijn vorderingen ziet. Dan is het toch niet voor niets.😉

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.