Een lockdown heeft toch ook wel wat voordelen.



Als ik zo de voorbije maanden overpeins, bedenk ik :

Dat die lockdown toch wel een fijn gevoel gaf van "een stapje terug".
Een stapje terug naar "vroeger".
Naar minder stress, minder drukte, meer tijd.
Tijd voor mekaar en voor de kleine dingen.
Rustig ontbijten want je moest niet zo nodig al om 8 uur op school zijn.
Er werd van thuis uit gewerkt.
Ook door de echtgenoot.
Serieus gewerkt  hoor.
Want dat afstandsonderwijs was toch wel een grote aanpassing
en echt niet alleen voor de leerlingen.

De echtgenoot verdronk soms in alle Zoom-sessies.
Zijn hele lerarenkorps is door mijn "living" gepasseerd.
Virtueel dan wel.
Voor hem heeft het stressloze niet heel erg lang geduurd.
Daarvoor heeft onze Ben wel gezorgd met zijn heropstartscenario.
Hij veranderde het veiligheidsdraaiboek voor de heropening van de scholen elke dag.
Hadden ze net alles georganiseerd, dan mocht er toch ineens nog iets meer.
En hupla de boel moest weer aangepast.

Eigenlijk werd er serieus met de voeten van de directies gespeeld.
Het werd zo erg dat den "Ben" vergiffenis vroeg.
Zoiets zal vast alleen in België kunnen?
Maar het was er dan ook echt compleet over.

De mensen die je op wandeling ontmoette waren de voorbije maanden vriendelijker,
praatzamer ook,
weliswaar op afstand,
maar er was weer oog voor mekaar.
Vaker (niet altijd, laat me niet al te euforisch klinken)
een spontane,vriendelijke goeiendag.
Ik vraag me af of deze vriendelijkheid gaat blijven duren.

Er waren ook nadelen.
Uiteraard.
Je kroost alleen virtueel kunnen zien,
 had niet veel langer moeten duren.

Intussen dankzij de "exit-strategie" mochten we een bubbel van 4 kiezen
en die 4 waren dan ook verplicht om dezelfde bubbel te kiezen.
Geen andere 4, nee, dezelfde!
Die bubbel mocht dan bij je thuis op bezoek mits afstand.
Geen mens die dat kon controleren maar het was een regel
en je moest je burgerzin tonen.

Dat was pure miserie!
Vier!
We hebben 3 kinderen en 3 schoonkinderen en 2 kleinkinderen.
En dat valt dan nog mee want ik ken kroostrijkere gezinnen.
Maar kies maar hé.
Het vergde veel overleg.
Ik vrees dat er weinig Belgen zich hier aan hebben kunnen houden
en dat de burgerzin serieus gewankeld heeft.

Intussen mocht je wel met 20 vreemden sporten,
moest  je weer naar school tussen een hoop leerlingen,
die blijkbaar wiskundig niet zo sterk zijn,
 kijkend naar hoe groot (of beter hoe klein)zij hun anderhalve meter inschatten. :-(
 Maar van je familie mocht je maar 4 mensen ontmoeten.
Belgische logica?

Vandaag werden die regels aangepast.
Ook weer op z'n Belgisch.
Ieder gezinslid kiest een bubbel van 10 en die 10 mag je thuis ontvangen.
Dus als je met 4 bent, is dat 40 man!
Hopelijk ontvang je die dan niet tegelijk want dat zou een aardig feestje opleveren.
Ah nee, dat mag niet.
Over het hoofd gezien. Max 10 man tegelijk op bezoek.
Een bescheiden feestje dus.

En volgende week mag je er gewoon 10 andere kiezen.
En afstand?
Ja,dat is aan te raden maar als het niet kan, dan is het ook niet zo erg.
Echt dit kan je niet menen.
Je moet niet eens moeite doen om hier de kantjes af te lopen.
Het mag gewoon.
Kan het nog gekker?

Ondanks al die voorbije thuis-tijd, stond het bloggen ook op lockdown hier.
Zelfs komen lezen bij anderen, lukte bijna niet.
Het feit dat de echtgenoot constant thuis was, had er misschien wel iets mee te maken.
Dat gaat 'em niet graag horen,
maar samen thuis is toch anders.
Vrije tijd, als die er al was, werd ingevuld met wandelen, fietsen,
wat joggen
en ook wat lezen.(hoera)
Momenteel Grand hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer.
Ik ben nog niet zo ver geraakt
en of ik het nu echt zo goed vind,
daarover ben ik nog niet helemaal uit.
Ik weet het jullie nog te vertellen. ;-)

Och ja, vergat ik bijna!
We kijken de serie La casa de papel.
Net zoals in het boek moest ik er wat inkomen,
maar intussen is het toch een lichte verslaving.
We zitten in seizoen 3.
Dat zegt vast voldoende?
:-)

 De naaimachine draaide ook op volle toeren.
Heel veel mondmaskers.
Geen honderden maar toch.
Veel.





Eerst een heleboel met linten, want ze moesten in de kookwas kunnen,
tot ik later ontdekte dat er ook kookvaste elastiek bestaat.
Met elastiek is toch net even handiger.
Dat heel België aan het mondmaskers naaien was, bleek aan de snelheid waarmee
linten en elastieken overal uitverkocht waren.
Ik moet toegeven dat ik het super saai vond al dat bandwerk.
Dus werd er tussendoor toch ook wat minimeneerkes en minivrouwkes gerief gemaakt.



Het is duidelijk dat de miniman zot is van graafmachines, tractors en
nog wat ander groot machine geweld.
De dino-fase is gelukkig gepasseerd want daar ben ik zelf niet zo'n fan van.
En het naait niet fijn, stofkes die je zelf mottig vindt.

Voor het kleine meisje een "outfitje" voor warme zomerdagen.
Een easy Pinterest ideetje, met wat gefoefel zo voor mekaar.


Ook al waren er nog meer shorts en bloomerkes (waarvan geen foto's)
toch stelt het qua hoeveelheid niet veel voor.
We zijn intussen bijna 3 maanden verder, mag je niet vergeten.

Een mens vraagt zich af : " Wat heb ik in godsnaam al die weken uitgespookt"?
Eén ding is zeker : dat "onderwijs op afstand" was niet niks,
dat vrat stiekem heel veel tijd.

Hoe doen jullie dat toch, elke dag een nieuwe post?
Ik vraag me dat steeds af.
Waarom lukt dat niet bij mij?

Tips meer dan welkom.!



Reacties

  1. Het klinkt gek, maar ik vond het ook een heerlijke tijd. Alles op je gemak, geen stress en geen gehaast vond het wel rustig net zoals vroeger.
    Tjonge je hebt schattige kleertjes gemaakt voor de kleintjes, lief hoor.
    En zoveel mondkapjes! Die wilde ik ook gaan maken, had al lapjes gewassen toen ik pech kreeg. Fijn om weer eens bij je op bezoek te zijn. 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk gaat het snel beter met je elleboog, dan kan jij ook weer aan de slag.

      Verwijderen
  2. Leuke dingen heb je gemaakt en nu bedoel ik niet speciaal de mondkapjes. De tijd is voorbij gevlogen hè. Heel bijzonder eigenlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijd gaat sneller wanneer het leuk is. Blijkbaar was die lockdown dan toch niet enkel ellende.

      Verwijderen
  3. :-) wij zitten natuurlijk niet achter een naaimachine Kris :-)
    dat scheelt een hoop tijd, en geen gezin... nóg meer tijd, en geen tv, dat ding heeft al 3 weken niet meer aangestaan...
    kan geen corona meer horen :-)

    er komt tóch genoeg nieuws binnen, bovendien gebeurden er heftige zaken in de familie...
    ik vind de rust van corona wel aangenaam. ook in de natuur
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heftige zaken in de familie klinkt niet leuk. Veel sterkte en moed, Dien. Hopelijk vlug toch een beetje naar "normaler" maar die rust mag blijven. Ook voor ons.

      Verwijderen
  4. We hadden ons nooit zo'n tijd kunnen voorstellen... En in België is het allemaal nog wel een tikje strenger gegaan qua regels en beperkingen.
    Wij hebben er eigenlijk helemaal niet zoveel moeite mee gehad... We zijn altijd al veel thuis en vermaken ons prima rond huis en tuin. Alleen miste ik wel kleinzoon Guus, die we alleen op afstand zagen buiten. En mijn schoonmoeder, die in een verzorgingstehuis zit...
    Wat naai jij veel zeg! en je bent er goed in ook , zo te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier helemaal zo Elizabeth. De kleinkinderen dat was het ergste aan heel de situatie. Ik ben al altijd graag thuis dus dit was geen straf voor me.

      Verwijderen
  5. Ik vond de afgelopen periode ook zo gek nog niet wat betreft de rust die het met zich meebracht. Wat heb je een boel mooie mondkapjes gemaakt zeg! Ik vind het knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. die short is de max! toch heel productief geweest, hoor!
    ik vind het ook heel dubbel, nu de kinderen op donderdag & vrijdag terug naar school gaan, ga ik dan ook terug naar het bureau werken, is het terug de ratrace, bokes smeren, haasten, héhé. Dat valt wat tegen, de bubbel thuis viel nog wel mee :-). Ook hard werken, maar veel afgewisseld met buiten spelen, wandelen, fietsen. Meer afwisseling en meer beweging en meer samenzijn en genieten van de kleine dingen. En inderdaad ook gesprekken op afstand met wandelaars en buren, het trage, het niet-zo-moeten; ik hoop dat ik het wat kan vasthouden... want dat vond ik wel fijn. Gelukkig eigenlijk kan Aaron nog tot eind juni slechts halftijds naar school; kan ik toch nog deels thuis werken en corona-ouderschapsverlof nemen... En ja, die bubbel van 4 was onmogelijk en voelde zo onrechtvaardig als je inderdaad wél risico's moet nemen om te gaan werken, maar niet bij je familie mag zijn. De tijd is echt nog harder voorbij gevlogen dan anders, vind ik. Bijna vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en oh, geen verkeer, wat een zaligheid was dat. Dat mis ik nu al.

      Verwijderen
    2. Hopelijk kunnen we toch een paar dingen van het "niet-zo-moeten" bewaren. Hopelijk hebben we toch wat geleerd van alles wat niet zo nodig moet en blijft de betrokkenheid op mekaar ook duren. Een spontane goeiedag kan zo'n deugd doen hé.

      Verwijderen
  7. Ja dat stapje terug, daar kan ik ook wel aan wennen hoor!
    Wow, wat heb je veel mondkapjes gemaakt, hopelijk hebben we ze snel niet meer nodig! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat ik ze binnenkort voor altijd in de kast mag bergen. Dat zou alleen maar goed nieuws betekenen.

      Verwijderen
  8. Allereerst, wat een leuke kleertjes en ook leuk om te maken zoiets. Ik heb er tenminste altijd van genoten om te doen. Nu is dat hier niet meer aan de orde.
    Mondkapjes dan, die maakte ik vorige week enkele, want plots werden die hier, op het pontje over de Maas, verplicht. Afgelopen dinsdag moesten we over een pontje, dus ik was voorbereid, haha laat het nou op dat pontje niet nodig zijn (andere maatschappij) raar hoor !
    Ik kan me voorstellen dat je niet aan bloggen toekwam, dat thuiswerken hakt er wel in. Alle lof voor het onderwijs hoe dit is opgepakt.
    We hopen maar op betere tijden en dat we de goede dingen die dit met zich meebracht, toch kunnen meenemen naar de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die mini kleertjes zijn weer schattig, wat zullen die twee kleintjes er leuk in uit zien. Ja, jullie regels waren wat ingewikkeld maar toch, zoveel bubbels als jullie nu mogen zien, daar doen mijn man en ik nog niet aan. Ook wij hebben tijdens onze wandelingen veel vriendelijkheid ervaren en ook ik vroeg me steeds af of dat blijvend zou zijn. De tijd gaat het leren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bubbels zijn hier nu zo groot dat ik me afvraag of ik wel zoveel mensen ken.! ;-)
      Wij houden het ook nog binnen de familie hoor. Voorlopig alleen kinderen en kleinkinderen. De anderen zien we over een tijdje wel weer.

      Verwijderen
  10. te mogen naaien voor je kleinkinderen moet keileuk zijn. en ja ik vraag me ook af waar die drie maand naar toe gevlogen zijn. Er staan nog zoveel dingen op mijn lijstje die ik nog wou afstrepen. Maar ja door de rust, nu zonder vliegtuigen, was blijkbaar ook mijn lichaam aan het genieten van de rust en ben ik blijkbaar in een lager tempo gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lut, fijn dat je hier komt reageren. Mijn to-do-lijstje is helemaal niet ingekort. Alleen maar langer geworden omdat ik door thuis te zitten nog zoveel extra klusjes ontdekte. Ik vond het eigenlijk best een leuke tijd. Dat lager tempo lag me wel. Jammer dat het bloggen er dan wel bij in schoot.

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.