Dat ik het even gehad heb!

 


Ik heb het gehad.

Met al die niet consequente coronamaatregelen in ons Belgenlandje.

Ja, heren en vrouwen virologen en al de anderen,

mijn gezond verstand is te klein om jullie regeltjes nog te kunnen volgen.

Jullie draaien gelijk de wind.

Ik hou het niet meer bij.


In maart waren we te oud om onze kleinkinderen nog te zien.

Whoehoe! Kei gevaarlijk voor zestigplussers hoor.

Dus zagen we ons kersvers minivrouwke weken niet.

Met het minimeneerke hadden we dan nog wel facetimegesprekjes, maar toch.

Toen we hen weer van wat dichter mochten zien,

zag je kleindochter denken van "wie zijn die twee in godsnaam?"

:-( Vreselijk.


Intussen zouden kinderen het virus (bijna !) niet doorgeven.

Wordt er gezegd.

Opeens komen ze tot die conclusie.

Of dat nu echt wetenschappelijk onderbouwd is?

Eerder het missen van grootouderbabysitters vermoed ik. ;-)


Toen, zo ergens in mei,  kwam de "bubbel van 4 " en ja we hadden dus 2 kinderen te veel.

Dacht je nu echt dat we tegen 2 gingen zeggen:

"Sorry, maar jullie kunnen er nu even niet bij. We zijn al met 4"

Kom zeg, dat deed niemand.

Dus met die bubbel liep het al meteen een klein beetje fout.

Rotregel!

En mondmaskers?

Nee, die moesten niet. Hadden totaal geen zin.

Afstand houden en handen wassen! Veel belangrijker.


Midden mei werd het afstandsonderwijs te moeilijk,

niet meer vol te houden.

Sterk vermoeden dat het vooral de ouders waren die het niet meer zagen zitten.

De scholen gingen deels weer open 

en hupla

 toen waren we ineens niet meer te oud om op halve klassen pubers toezicht te houden. 


Mondmaskers waren ook opeens DE oplossing.

De exit corona verliep hier aan een snelvaarttempo.

Na enkele weken mochten we per gezinslid 15 verschillende mensen zien

en de week nadien mochten dat er al 15 anderen zijn.

Per gezinslid hé.

Een mens moest moeite doen om die bij mekaar te krijgen.

Ineens mocht precies weer alles en corona?

Corona?

Wat was dat nu alweer?


De zomervakantie begon en toen liep het meteen fout.

Omdat nu toch weer alles kon en niemand nog precies wist wat nu wel of niet nog kon,

 werd er gefeest. 

Veel gefeest.

En echt niet alleen door de jeugd.

 Na enkele glazen alcohol was er van afstand houden geen sprake meer

en dansten de muizen op tafel.


Wou je een dagje naar zee dan moest je een plek reserveren op het strand. 

Dat was dan weer wel een regeltje

Maar ook daar liep het fout.

Protest, opstootjes  (of beter rellen) of hoe je dat ook noemt.

Ontevredenheden waarmee geen rekening was gehouden.

Wij waren blij dat we de luxe hadden

(want ja, daarvan zijn we ons echt wel bewust)

 om ergens alleen in de Franse bergen  te vertoeven.

Mooi in onze bubbel van twee.

Super hard opgepast hebben we daar.


Terwijl wij daar mooi voorzichtig aan deden,

liep het in België weer helemaal fout.

En de maatregelen werden weer strakker.

De bubbel mocht weer maar met 5,

(1 kind en schoonmoeder te veel in principe. ).


En voor we België terug inreden, moesten we een formulier invullen.

Verplicht. 

Geen mens die dat intussen gelezen heeft, weet ik zeker.

En die van Antwerpen , niet alleen de stad maar heel de provincie,

waren de boosdoeners.

We kregen zelfs een avondklok,

en mondmaskers verplicht!

Overal.

Zelfs wanneer er meters in de omtrek geen mens te bekennen is.

Streng! Heel streng!

Winkelen mocht enkel alleen en maximum een half uurtje in de winkel.

Wie had dan nog zin om te gaan shoppen?

Daar liep het weer helemaal mis voor de middenstand.

Oei, we gaan dat dan maar snel aanpassen.

De economie weet je wel...



De culturele sector is helemaal benadeeld.

Binnen maximum 200 toeschouwers.

Of dat nu in het reuzegrote sportpaleis is of in ons eigen kleine cultuurcentrum.

Krak hetzelfde ongeacht welke zaal.

Nee ik lach niet, zo is het echt.

Kan je een optreden dan nog rendabel laten doorgaan?

Zwarte sneeuw zien de artiesten en organisatoren dezer dagen.


We hielden ons (bijna) perfect aan alle opgelegde regels.

Maar op 1 september gaan de scholen weer helemaal open.

Mondmaskers zijn buiten niet verplicht en tijdens het sporten ook al niet.

Met meer dan 1000 op de speelplaats?

Maar toch maar 200 in het sportpaleis?


Waar zit de logica?

Heren en dames die de regeltjes verzinnen,

kunnen jullie mij dit een beetje uitleggen?


Al de moeite die we de voorbije maanden deden,

was dus duidelijk zinloos?

De tijd zal het uitwijzen maar gerust ben ik er niet op.

Ik zal nog maar wat maskertjes naaien.

Baat het niet dan schaadt het niet.

Denk ik...


Zo dat  lucht op. 

Het moest even van mijn hart. 

:-)






Reacties

  1. Nee ik ben ook niet gerust. Ben nog geen minuur gerust geweest ook. 't Ging hier met de regels iets anders. Maar hier heb je dan weer mensen die desgevraagd 'klaar zijn met het virus' en zich aan geen enkele regel houden. Er wordt niet gehandhaafd, niet of nauwelijks. En dan al die protesten... dat irriteert me mateloos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mensen die zeggen " je moet je gezond verstand gebruiken" en dan geen rekening houden met eender welke maatregel. Het toppunt zal zijn dat ik misschien nog eerder besmet geraak. :-(

      Verwijderen
  2. Je bent niet de enige. We houden ons aan de regels, maar snappen doe ik ze niet. We gaan ook bijna niet weg. En dan de berichten die elkaar tegenspreken. Hoe gaat het aflopen? De wereld heeft al vaker met pandemieën te maken gehad. Die kwamen en gingen, maar het theater van deze tijd.... We moeten maar afwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral de opstart van de scholen, baart ons hier zorgen. Ik voel me een beetje een vogel voor de kat met de sportlessen zonder mondmaskers en zonder twijfel ook zonder afstand en sportmateriaal dat door iedereen constant wordt aangeraakt. Geen enkele veiligheidsmaatregel gaat nog van toepassing kunnen zijn. Waarom heb ik dan al die maanden zo flink opgepast?

      Verwijderen
  3. Ik ben er ook hélemaal niet gerust op, ook niet geweest. Alleen kan ik het niet zo mooi verwoorden dan jij :-)
    Wij hebben nog het geluk dat we veel konden fietsen op vrij rustige plekken en dan voelen we ons wel veilig.
    De kleinkinderen gingen vandaag weer naar school, twee voor het eerst naar de middelbare, een zat daar al en onze jongste over twee jaar.
    Heel veel instructies kregen ze vandaag en wij mogen, op de basisschool ook niet meer naar de inloop. Was altijd zó leuk zucht zucht, maar zolang we in de familie niet het virus krijgen ben ik al héél blij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat ons vooral voor dat laatste duimen want het is geen lachertje als je het krijgt.

      Verwijderen
  4. Amaai zeg! Je lijkt wel de spreekbuis van lijn gedachten, heel mooi verwoord...
    Ik ben er ook niet gerust op, en dan moet de winter nog komen, hé!
    Hou jullie goed, en blijf goed voor mekaar zorgen, wat er ook gebeurt.
    Fijne groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn hier benieuwd hoe lang we in het secundair die code geel gaan behouden. Het zal eerst weer totaal moeten fout lopen zeker. Maar hopelijk ben ik gewoon een te ongeruste ziel en gebeurt er niks.

      Verwijderen
  5. Wat me ook ergert is dat de protesten van viruswaanzin en ABC alleen maar tegen zijn en niet met oplossingen/alternatieven etc komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die protesten snap ik al helemaal niet maar ik heb hier wel makkelijk praten. Op het einde van de maand hebben wij gewoon ons loon. Helemaal anders voor middenstanders, horeca en cultuursector en dan vergeet ik waarschijnlijk nog een heleboel mensen die hun job verloren zijn de afgelopen maanden. Dat is pas echt erg.

      Verwijderen
  6. Heel veel bedenkingen waar ik me in herken...
    Ik denk nu dat wij het steeds veel te strikt hebben opgevolgd, met als gevolg: geen familiedagjes meer. Met 4 kinderen en 3 schoonkinderen (gelukkig zijn de kleinkinderen nog onder de 12 jaar) is het moeilijk samen komen, het zijn er 2 teveel... Toch niet normaal dat je gaat moeten kiezen wie wel en wie niet van je eigen gezin mag langskomen!?
    Ook slechts 2x een dagje op uitstap geweest tijdens de zomervakantie. En steeds de twijfel: doe ik hier nu goed of slecht aan. Gelukkig hebben wij een grote tuin waar het prettig vertoeven is.
    Wél heel blij met de 3 à 4 wandelingen per week met mijn vriendin. We wandelen 7 km, ieder aan 1 kant van de straat - dus op afstand - en kunnen zo onze frustraties kwijt. Goed voor de conditie en voor het hoofd!
    Succes met de start en tijdens het nieuwe schooljaar Kris!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Leen. Voor de eerste keer kijk ik niet uit naar het nieuwe schooljaar en het is nog wel mijn laatste. :-(

      Verwijderen
  7. Het zijn inderdaad rare en verwarrende tijden en de logica is soms ver te zoeken. Ik denk dan altijd maar dat het zo nieuw is allemaal, dat er voortdurend sprake is van voortschrijdend inzicht....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat je gelijk hebt maar of dat inzicht "voortschrijdend" is? Ik heb dikke twijfels.

      Verwijderen
  8. Ik weet het ook niet meer!! Blijf zo veel mogelijk thuis. Gelukkig heb ik genoeg te doen! Want mijn man kan helaas niet thuis werken, hij is heel de dag weg! Gelukkig kan ik nog wel mijn dagelijkse wandeling maken. Wij wonen tegen het buitengebied aan...dus kom weinig mensen tegen! Weer een voordeel!! Geen verjaardagen meer..... Mijn man doet de boodschappen....ook lastig als ik wat vergeet op te schrijven!! Maar het komt goed.....hoop ik!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha die boodschappen. Ik zie het zo voor me. Ze brengen echt alleen maar mee wat op het lijstje staat, terwijl wij ter plekke denken "oh ja, dit is ook bijna op, dat moet ook nog mee". We zullen maar afwachten en zoveel mogelijk voorzichtig blijven.

      Verwijderen
  9. Ik herken mijn gevoel in wat je schrijft. Het is en blijft een rare, moeilijke tijd.
    Je reageerde op mijn blog: het voetje voor mijn naaimachine is een extra accessoire. Het helpt wanneer je dikke lagen moet naaien, drie in mijn geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat wij dat een quiltvoetje noemen. Bij mijn vorige machine had ik dat ook. Helpt inderdaad!

      Verwijderen
  10. Wij zijn gepensioneerd en kunnen ons eigen ding doen. In de strenge Coronatijd veel wandelen in de polder en vanaf half juni in Frankrijk waar we als bewoner van onze gemeente per persoon een vierkante kilometer grond tot onze beschikking hebben. Wij volgen de regels naar eigen inzicht op maar zijn verstandige en voorzichtige mensen. Ik ben niet bang, maar wel ongerust over wat er nog te gebeuren staat. Bij een tweede golf zal de economie in elkaar zakken en dat betekent banenverlies voor tienduizenden mensen en dan heb ik het nog niet over alle horeca en middenstandsbedrijven die niet zullen overleven en geloof me, dat zullen er veel zijn. Daar kan ik me meer zorgen over me maken dan het wel of niet dragen van een mondkapje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Intussen zit ik in "de pensioenleeftijd" maar moet nog 1 jaartje werken. Overal op school zijn mondmaskers verplicht behalve buiten en tijdens de sportlessen. Daar zelfs ook niet voor leerkrachten. Net de plekken en momenten waar afstand houden moeilijk of niet mogelijk is. Er mag in de klas geen materiaal doorgegeven worden. In de sportlessen raken leerlingen constant ballen, raketjes, baseballbats wisselend aan. Dus alle veiligheidsmaatregelen worden in mijn lessen in 1 klap van tafel geveegd. En dat baart me echt zorgen. Dat we nog veel gevolgen zullen dragen van de invloed op de economie, daarvan ben ik me ook heel erg bewust maar nu ben ik in de eerste plaats bang om ziek te worden. Egoïstisch?

      Verwijderen
  11. Stort mij maar in beton, ik weet het ook niet meer. Al die tegenstrijdige adviezen!
    Ik vind het vreemd dat kinderen ineens allemaal weer naar school mogen, zonder mondkapjes of andere duidelijke adviezen. Ja, ventileren...
    Jij hebt je mening hier geventileerd. Lucht lekker op!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.