Uitvliegen

De pas een kwarteeuw oud geworden zoon vliegt het nest uit!
Helemaal naar een eigen nest, hoog boven de stad, op het elfde... Dat wordt bijgevolg ook echt vliegen dunkt me...
Heel hoog hoor, zo op het elfde.
Gelukkig bestaan er liften. Liften voor de mensjes maar ook voor de verhuis!
We hebben het even druk met helpen...De echtgenoot en ik.
Helpen behangen, helpen schilderen, helpen poetsen....gewoon heel veel helpen..
Maar de mama heeft vakantie! Komt dat even goed uit!

Geen tijd om creatief bezig te zijn.
Doch vandaag dacht ik : ik bak tussendoor even een taart.  Zo'n snelle die mijn moeder vaak bakte..
Lijkt eigenlijk meer op een ronde cake maar 't was toch altijd wel superlekker ondanks alle eenvoud.

Doodsimpel recept :
150 gr malse boter, 200 gr suiker, 1 zakje vanillesuiker, 2 eieren
300 gr zelfrijzende bloem en een koffielepel bakpoeder.

Meng de boter, eieren en suiker.  Daarna de gezeefde bloem en het bakpoeder met beetjes toevoegen en mengen.
En dan....
En hier liep het dan volgens mij helemaal mis : "melk toevoegen tot het deeg MALS is".
Wat is nu mals?
Wat voor de ene mals is, is voor de andere plat. Toch?
Er staat niet een kopje melk... neen er staat zoveel tot het deeg MALS is.
En ik kan het ons omaatje niet meer vragen.
Bovendien zou ze gezegd hebben : "Hoeveel melk?  Dat weet ik niet.Ge ziet dat"
Ik zag het dus duidelijk niet!
Dat wordt dus opnieuw doen en zoeken tot ik weet wat MALS is.
Meer melk dan deze keer in ieder geval. Dat is een feit!
't Was te droog, veel te droog...

Ah ja, na het toevoegen van de "melk tot het deeg MALS is",  alles in een ingevette taartvorm kieperen, glad strijken en 30 minuten in een oven op 180°.
Dat was volgens mij ook al te lang.
Mijn moeder deed de taart dan omgekeerd op een rond rooster om af te koelen ( voor de Limburgers is dat "een hoort") en dan kreeg de bovenkant een mooie tekening.
De mijne was zo droog dat er geen tekening kwam... ook daar liep het fout!

Zucht, diepe zucht!
Ons omaatje zou niet fier geweest zijn op haar dochter! Ah nee, met zo'n makkelijk recept en dan nog mislukken!
Geen foto dus.
Er was immers helemaal niks om fier op te zijn.
Ondanks alle droogheid....ze is wel al half op.
Maar dit zegt meer over onze snoepverslaving...


Reacties