Nieuwe "hobby"?




Door het lange wegblijven, heb ik het hier nog niet verteld.
Ik volg een cursus fotografie.
Jullie zullen denken : Wat nu weer?
Na kleien, kalligrafie, Italiaans...
vorig jaar,
nu weer iets totaal anders.

Maar de lesmomenten van de overigen 
"matchten" niet meer met mijn "geweldig" lessenrooster.

En misschien ben ik ook wel een 
"hakopdetak"- springster?
Een beetje.
;-)

Niet echt een hobby dat fotograferen
maar voor iemand met een blog
heb ik er toch echt wel nood aan.
Stikjaloers ben ik op al die blogs
met van die fantastische foto's.
De juiste compositie, de achtergrond, de juiste muur ...
Om van belichting en andere toestanden ook nog maar te zwijgen.

Fotootjes maken met zo'n minitoestelleke
of met onze Nikon op volautomatisch,
dat lukte uiteraard nog min of meer.
Af en toe...
Want vaak was het resultaat ronduit "mottig".

Waarvoor al die andere Nikonknopjes dienden,
was voor mij een groot raadsel.
De echtgenoot probeerde het nochtans geduldig uit te leggen.
Echt heel geduldig! 
Hij wel!
Maar mijn geduld?
Dat is een ander paar mouwen.
Soms.
"Meestal!": hoor ik de echtgenoot denken.

En omdat vreemde ogen dwingen,
schreef ik me in voor een fotografiecursus.
Dat leek me beter.
Alvast ook beter voor de huwelijksvrede.
:-)

En bij die fotografielessen
krijg je dus huiswerk.
Dat loopt ook al regelmatig mis.
Tijd hé!
Altijd te kort!
En stomme contactavonden en klassenraden,
net op het tijdstip van de les,
strooiden ook al roet in het eten.

Dus eigenlijk loop ik al een beetje achter op de lessen.
En we zijn nog maar net gestart.
Zucht!

Ik heb het ook al flink in de gaten :
"Zelfs voor een doorsnee hobbyfotograaf
 ben ik niet in de wieg gelegd".
Maar ik blijf mijn best doen.
en  oefenen.
En rare dingen fotograferen.
Want dat moet van de meester.




En bij deze heb ik al "gepoterd".
Geknipt en  zwart/wit filterke.
Ik vind dat vals spelen.
Maar dat mag blijkbaar.
Daarom is het digitale fotografie.
En toch  blijf ik  het "poteren" vinden.

En "poteren"?
Dat valt echt niet te rijmen met een sportjuf!
;-)





PS :  "Poteren" is Limburgsvlaams voor "vals spelen".
Kwestie dat ook de Nederlanders kunnen volgen in mijn verhaal!



Reacties

  1. Aah, dat lijkt mij nou ook nog wel es wat. Een cursus fotografie! En dan ook nog een cursus hoe ik dat allemaal overzichtelijk vastzet op de computer. En dan ook nog een cursus fotoshoppen, want soms zijn ze onderbelicht of overbelicht en hoe krijg je dat dan weer mooi. Ja. Misschien moet ik het ook eens gaan doen. En fijn dat je een Nederlandse vertaling gaf, want ik kende het woord niet!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooh, dat wil ik ook héél graag eens doen. Ooit ;). Als ik er tijd voor heb. Tot dan kijk ik graag mee naar jouw 'moetjes' x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik een oude compactcamera en kies voor close-up of niet. En eigenlijk schaam ik mij daar voor, maar al die opties/mogelijkheden leiden mij maar af oftewel ik ben er (ook) te ongeduldig voor. Goed dat jij er de tijd voor neemt. Mooie zwart-wit foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker hoor, zoveel hobby's. Er is ook zoveel te doen en te zien en te beleven. Fijn toch! Poteren heette bij ons in Z. Vl. poerten. Zelfde letters

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de wens om zelf mooie foto’s te maken maar laten varen. Het is wat het is. Ik pas wat basiskennis toe, maar meer dan de foto’s die je ziet op mijn blog wordt het niet. Ik neem trouwens als ik op pad ga, steeds minder vaak mijn spiegelreflex mee. Die camera’s in smart phones worden steeds beter en zijn compacter. Maar....over een paar jaar gaan we toch nog wel een keer ons oude spiegelreflex vervangen.
    Fijne cursus gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Poteren ? neen jong, dat is verbeteren, aanpassen, bijwerken.... dat is toch niet vals doen :-)
    Mooie foto's kunnen maken is een kunst op zich, ik weet begot ook niet waar alle knopjes voor dienen.... keigoed dat ge dat aan het leren bent !!!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig dat je dat doet!! Met mijn Nikon maak ik ook maar gewone foto's, recht toe en recht aan zal ik maar zeggen, ben jaloers op je ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap hoor, dat je ondanks je drukke werkschema toch aan een fotografie-cursus bent begonnen. Juist het grote voordeel van de digitale fotografie is dat je nog eens wat aan de belichting kunt doen en een en ander een beetje bij kunt knippen. Ik doe dat ook regelmatig en ik denk dat iedereen dat doet.
    Deze zwartwit foto's vind ik super mooi. En die 'muur' ook heel erg mooi...
    Fijn weekend,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had dezelfde intentie maar uiteindelijk niet gestart wegens teveel afwezig ......
    Ik heb wel een dik boek van mijn fototoestel met uitleg maar ook geen geduld.
    Schoon foto's heb je wel al gemaakt. Nog veel succes met de cursus.
    Geniet van het weekend,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed je uitleg, ik had er niks van gebakken anders. Poteren, nooit van gehoord!

    Nee, aan mij is dat ook niet besteed, al die knopjes! En die grote camera's zijn veel te zwaar voor mij. Ik krijg dan pijn aan mijn pols van. Geef mij mijn compact toestelletje maar. Gewoon knippen en klaar!

    Veel succes!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gewoon volhouden, die fotografiecursus. Je gaat er echt wat van opsteken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Neeee, zwart wit maken en knippen is niet ‘poteren’ :-))))
    Maar eh... met jouw foto’s was nooit iets mis hoor!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk dat je een cursus doet! Dat zou ik ook wel eens willen. Ik weet niet precies wat poteren is maar ik vind het een mooi woord, ik wil ook poteren! ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goed je uitleg, ik had er niks van gebakken anders. Poteren, nooit van gehoord!


    ทางบ้าน

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha herkenbaar, ik durf het ook bijna niet meer te zeggen als ik weer met een nieuw project start. :-) Hak-op-de-tak is my middle name.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hak op de tak ? Gij ???? Neuuuuuuuu

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.