Zomermenuke

Het was zomer vandaag!  Echt zomer en dat vroeg om een fris en licht menuke!






't Voorgerechtje hielden we heel simpel.  Het was voor iedereen warm ook voor de kokkin.  Dus enig begrip hiervoor was wel op zijn plaats.
Cavaillonballetjes met parmaham, blaadje munt en een sneetje baguette céréale.  Dat kon alvast niet mislukken.
Tijdens onze vakantie at ik in Tourtour (een schitterend dorpje trouwens) zalm met sesamkorst.  Dat wou ik nu wel eens zelf proberen.
En des te feestelijker dat dat smaakte, des te makkelijker is dat te maken. 

Zalmfilets naar keuze kruiden en daarna deppen in een diep bord vol met sesamzaadjes.  (Het vel, de onderkant  niet)  Met het vel naar beneden bakken en na enkele minuutjes heel voorzichtig omdraaien en nog enkele minuutjes aan de andere kant. Klaar!
Hierbij aten we koude rijst met een gesnipperd sjalotje en een piepfijn gesneden rode paprika eronder gemengd en ook nog verse koriander naar eigen smaak.  Die koriander maakte het gerechtje wel af vond de echtgenoot.  Zo is dat!

Hierbij een sinaasappelsausje dat ik van internet pikte:

Een fijngesnipperd sjalotje stoven in boter.  Dan hierbij geperst sinaasappelsap, ongeveer 1 dl.
1 dl groentebouillon, 1 koffielepel verse tijm en 2 eetlepels sinaasappelconfituur.  Dit een 5tal minuten laten inkoken en dan er een koud klontje boter onder kloppen. Wat sinaasappelseste erbij en klaar!!!  En heel lekker bij die zalm!  

Als dessert pikte ik het idee bij haar. Ik liet de eieren weg.  Zal wel lekkerder zijn met maar dit was nog lijnvriendelijker en smaakte ook best fris!  En was ook supersnel klaar...

Voilà, 't smaakte heerlijk met een glaasje witte wijn uit de streek van Quinson.  

Voor herhaling vatbaar vonden de huisgenoten en zo was de kokkin ook weer in haar nopjes...






Reacties

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.