Jarigenmaand ...



Januari is de maand van de jarigen in de familie van de echtgenoot.
Schoonmoeke, echtgenoot en schoonzus!
Ze zijn allemaal jarig tijdens de eerste maand van het jaar.
Na december nog een feestmaand!
Een maand met nog maar eens cadeautjes.
Want cadeautjes horen nu eenmaal bij jarig zijn.

Schoonmoeke werd 87 vandaag.
Een behoorlijke leeftijd en nog steeds een flinke dame!
Haar hele huishouden runt ze nog zelf.
De poets, de was, boodschappen doen, koken ...
Met redelijk gemak.
Echt een flinkerd dus!

Nu wilde ze voor haar verjaardag een grote slab.
Omdat ze vond dat ze nogal vaak morst bij het eten.
Een slab!
Dat doet me denken aan de dementerende oudjes in het rusthuis bij mijn schoonvader.
Niet voor ons moeke!
Echt niet.

Dus zocht ik een oplossing.
Een combinatie schort en slab.
Want een gewone schort bedekt aan de hals niet voldoende.
Na een duik in mijn stoffenvoorraad besloot ik die zelf te maken.

Ik maakte een combinatie van bovenstuk T-shirt aan de voorkant,
achteraan zoals bij babyslabbetjes.
En in combinatie met een bestaande schort werd het dit model.



Een "slabschort".
Kan dit als nieuw woord voor 2016?





Hoog gesloten aan de hals en zoals bij babyslabbetjes achteraan met velcro dicht.
Let op : wel met schoudernaad anders paste het niet mooi aan.
En neen... het patroon loopt niet door.
Rats vergeten om daarmee rekening te houden.
 :-(
Tja...weer te rap moeten zijn!


Wel werd er gezorgd voor een vrouwelijke toets.
Een "Onliemiebrocheke".





















We zijn gezellig samen uit gaan eten voor moeke haar verjaardag!
Heerlijk!
En we hebben getoost op nog vele gezonde jaartjes samen!




Op naar het volgende "jarigenfeestje"!
Nog een fijne zondag verder.




Reacties

  1. Gefeliciteerd met de jarigen. Heel leuk, dat slabschort en knap gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lief om dat zo voor je schoonmoeder te vrzinnen en te maken. Een slab zou een beetje naar zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk, dat vind ik nou een geweldig charmante oplossing! Goed gedaan!!
    En gefeliciteerd met al die jarigen! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een toffe oplossing, tof en mooi!
    Wat ben jij een lieve schoondochter.
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat heb je super goed gedaan en natuurlijk nog gefeliciteerd met schoonmama. Ik moest eerst wel lachen om die slab, mijn moeder van 94 draagt vaak een gewoon schort uit gewoonte van vroeger en als ze dan die slabben bij anderen in het tehuis ziet, kijkt ze altijd meewarig. Daar moet ik dan soms wel om lachen want ja, wie weet moet ze over een jaar ook wel een slab om.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mama heeft 100% gelijk! Een slab is echt iets om meewarig naar te kijken... vreselijk vind ik die slabben...

      Verwijderen
  6. Amai zeg, schoonmoeke zal blij zijn met zo een chique slabschort en ze zal ongetwijfeld fier zijn op die ijverige schoondochter. Echt mooi gedaan!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een slabschort... de perfecte oplossing. Respectvol en praktisch. Dat je dáárop komt, is duizendmaal lovenswaardiger dan een doorlopende print. Weet je, ik zou dat niet eens gezien hebben. En nu ik het gezien heb, stoort dat niet in het minst...
    Dikke pluim voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merciekes! Ze vindt het zelf ook wel goed zo... gelukkig maar.

      Verwijderen
  8. Felicitaties voor je schoonmama. Wat zal ze blij zijn met haar "slabschort". Van mij mag dit woord in de Van Dale. Het is echt een mooie creatie, er is over nagedacht. Een lange slab is voor kleine kindjes.
    Fijne week,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Praktisch én schoon : geniaal sjoeke !
    Dat zie ik mezelf ook nog aandoen, en ik ga niet wachten tot ik 87 ben .... ik ben een smoskieken eersteklas ;-)
    Proficiat aan alle jarigen !
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd met alledrie!
    Wat een goede oplossing, het slabschort, en nog mooi ook !!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heel mooi opgelost!
    en die broche, maakt het helemaal af

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een stijlvol slabschort!
    Wat ben je toch een schat dat je haar wens tegemoet komt maar ook denkt om haar waardigheid. Chapeau.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op haar leeftijd is die waardigheid toch belangrijk vind ik. Ik zag genoeg ellende in het rusthuis bij mijn schoonvader.

      Verwijderen
    2. Misschien start jij nog wel eerder een winkeltje dan Brigitte.
      "Stijlvol ouder blijven met een slabschort van Kris."

      Verwijderen
  13. Respect! Dit is een geniaal, praktisch en waardevol kado voor schoonmama! Goed bedacht die slabschort....Ik zou er een patent op nemen als ik jou was;)...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super en helemaal niet erg dat het stofke niet door loopt ,waarom zou dat moeten zo ook schitterend en handig

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gefeliciteerd aan de jarigen! Wat een zegen dat je op die leeftijd nog helemaal zelf je huishouden runt. ik vind de slabschort erg mooi geworden. Daar wil je zeker mee gezien worden. Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een ontzettend lief en goed idee! En wat knap gemaakt ook weer. Zo lief van je dat je daar zoveel tijd en energie in steekt. Wat zal ze blij zijn met zo'n sjieke slab/schort. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een uitvinding, dit slabschort! Daar zal je schoonmoeke blij mee zijn, kan ze gelijk ook gebruiken voor de poets. Tjonge, wat heerlijk dat ze op die leeftijd nog zoveel zelf kan. Dan kan zat anders. Het woord kan voor dit jaar in de Dikke van Dale hoor! Fijne feestjes nog en dank voor je altijd trouwe lieve reacties :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind dat slabschort echt helemaal geweldig!! Gat in de markt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. mooi en wat een vrolijk stofje !! p.s. de tassen op mijn blog zijn van de supermarkten boni albert heijn tja bijna elke super heeft ze hier wel maar hoe dat bij jullie zit , dat weet ik niet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gefeliciteerd! En wat een uitvinding: een slabschort. Ik denk dat mijn man die ook wel zou willen, hij is een echte knoeierd.... :-)))) Maar dan zonder die broche.
    Maakte je ook iets voor de andere jarigen??
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Veel beter dan een slab, ik denk dat ik dat beeld ook niet zou kunnen rijmen.
    Dit doet me meer denken aan ons oma hare "voorschort", maar zoals je schrijf, veel hoger toe. Heel goed gevonden Krisje!
    Mijn oma heeft altijd een klein handdoekje in de buurt, ook tegen het morsen. De voorschort draagt ze al lang niet meer, dat was om te "werken" (lees kuisen, kuisen en kuisen) en werken kan ze niet meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Maar dat is nu eens een goed gedacht, zie! Handig én mooi tegelijk. Ik vind het ook een vreselijk zicht: oudere mensen met een slab. Maar met jouw idee kan schoonmama morsen zo veel ze wil en toch heeft ze iets moois en hip aan. Schitterend hoe je dit uitgewerkt hebt. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Haha een slab....ik bgrijp dat je dat geen geslaagd cadeau vindt, maar de schort daarentegen is enig! En helemaal vertrouwd, want vroeger droegen toch alle vrouwen een schort? Leuk hoor en mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.